Kia

ogłoszeniaceny używanychwiadomościdealerzyforumczęścilinkitapetyopiniedekoder VIN
  FAQ    Szukaj    Użytkownicy    Regulamin    Grupy    Czat    Rejestracja 
  Profil    Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości    Zaloguj    iboi - ogłoszenia

( Kia Ceed ) Mieszanka za bogata (Rząd 1)



 
postów na stronie: 10 20 50
   Forum KIA Forum Strona Główna -> ( Kia Ceed ) Manuale
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
qbolec

Czytelnik



Dołączył: 11 Maj 2017
Posty: 1
Skąd jesteś (miejscowość / region): Wrocław
Posiadane auto: KIA CEE'D 1.4L 2010
Piwa: 0/0
Wysłany: Czw 11 Maj 2017, 12:39
Temat postu:

Mieszanka za bogata (Rząd 1)


W nadziei, że zaoszczędzę komuś 4000 PLN, chciałem się podzielić moją przygodą z benzynową Kia Cee'd, w której zapaliła się lampka Check Engine, a komputer pokładowy zgłaszał błąd P0172 Mieszanka za bogata (Rząd 1).
W ASO po przeglądzie auta próbowano mi wmówić, że problem najprawdopodobniej dotyczy katalizatora, tj. że nie doprowadza on reakcji do końca i/lub że sonda lambda jest zepsuta, co powoduje że wtryskiwana do silnika mieszanka jest zbyt bogata - proponowano mi dość drogą procedurę wymontowania katalizatora, by sprawdzić tę hipotezę (~800), "przepalić" katalizator (kolejne kilkaset pln), a być może nawet wymienić na nowy (kilka tysięcy).
Zaniepokojony postanowiłem zebrać do kupy objawy i poszukać w necie na własną rękę co może być ich przyczyną.
Oprócz wspomnianego kodu błędu, głównym objawem było słyszalne burczenie dochodzące co kilka sekund od korka wlewu benzyny, przy czym dźwięk ten pojawiał się dopiero po przejechaniu paru kilometrów.

Skracając długą historię (która obejmowała między innymi takie nietrafione kuracje, jak polecony w jednym z salonów reset mapy wtrysku), oto co się okazało:
Po pierwsze (i tu mam olbrzymi żal do ASO, że tego nie ogarnęli) Kia Cee'd ma nie jeden, a co najmniej dwa czujniki, zwane sondami lambda, odpowiedzialne za pomiar spalin: jeden jest przed katalizatorem, a drugi za katalizatorem. Dzięki temu, że czujniki są dwa, można bez trudu ustalić czy problem jest przed, czy za katalizatorem, czy w obu miejscach. W tym celu należy popatrzeć na wykresy wartości zwracanych przez te sondy względem czasu. W moim przypadku wykres Sondy lambda-rząd1/czujnik1 jest mocno pofalowany, zaś wykres Sondy lambda-rząd1/czujnik2 jest prawie stały. I tak (na logikę) powinno być w dobrze działającym aucie, bo czujnik1 jest przed katalizatorem i służy do tego, by ocenić stężenie tlenu w spalinach opuszczających silnik i na tej podstawie podjąć decyzję, czy wtryskiwana mieszanka jest za bogata czy wręcz przeciwnie i w odpowiedzi zwiększyć lub zmniejszyć dopływ paliwa. Jako, że tego się prawie nigdy nie da zrobić idealnie ze względu na zmienność warunków, system non-stop oscyluje w pobliżu idealnego rozwiązania, stąd sonda raz informuje o nieco za bogatej mieszance, a raz o nieco za słabej i tak na przemian. Z kolei czujnik2 znajduje się już za katalizatorem i jeśli katalizator robi swoją robotę dobrze, to to co go opuszcza powinno mieć w miarę stałe parametry i tak istotnie było w moim przypadku. Jeszcze dojaśnię, że "Rząd 1" w nazwie błędu niewiele mówi o tym w którym rzędzie cylindrów jest cylinder do którego prowadzi dana rura układu wydechowego - można to olać w moim przypadku.
Czyli już patrząc na te dwa wykresy da się wykluczyć problem z katalizatorem, bo widać z nich, że katalizator poprawnie stabilizuje stężenie tlenu.

Pozostaje więc zagadka dlaczego mieszanka jest za bogata po wyjściu z silnika a przed wejściem do katalizatora.
I tu po prostu wystarczy pogooglać kod błędu i poczytać anglojęzyczne strony.
Na stronie http://www.troublecodes.net/pcodes/p0172/ jest jak wół napisane, że jedna z najprawdopodobniejszych przyczyn to awaria systemu EVAP.
Tu mój kolejny żal do ASO, bo w rozmowie przez telefon, twierdzili, że mój samochód nie ma takiego systemu. W kolejnej rozmowie twierdzili, że być może ma, ale to raczej nie ma związku.
System EVAP, to takie coś co ma rozwiązać problem tego, że paliwo z baku cały czas paruje, a przepisy ochrony środowiska wymagają, by z auta nic się nie ulatniało. W związku z tym bak + przewody paliwowe powinny być szczelne, najlepiej by w środku było podciśnienie (stąd np. jak się odkręca korek to czasem słychać syk) a opary powinny się zbierać w tzw. pochłaniaczu oparów paliwa. Pochłaniacz to taki plastikowy kanisterek, w którym jest granulat z węgla aktywnego i jak powietrze przez niego przechodzi, to opary paliwa się osadzają w granulacie.
Pochłaniacz jest głównie po to, że wcale nie tak prosto zrobić szczelny system rurek, gdy poziom paliwa w baku może się zmieniać (np. w wyniku zużywania go). Podobnież, gdy wlewamy paliwo na stacji benzynowej, to żeby się ono zmieściło, powietrze musi którędyś uciec. Rozwiązaniem jest rurka łącząca bak ze światem zewnętrznym, która przechodzi przez ów pochłaniacz, dzięki czemu powietrze, które wychodzi jest w miarę oczyszczone.
Z pochłaniacza wychodzą trzy rurki: jedna na zewnątrz, druga do baku (o tych już mówiłem). Trzecia prowadzi do silnika. Ta trzecia rurka, to genialny pomysł na to, jak wykorzystać opary, by dać silnikowi dodatkowego kopa: można je spalić. Dzięki temu pochłaniacz się oczyszcza, a my jeździmy nieco taniej. Z jakichś powodów proces ten ma sens dopiero wtedy gdy silnik jest rozgrzany, dlatego rurka między silnikiem a pochłaniaczem ma elektrozawór, który komputer pokładowy otwiera dopiero jak silnik się odpowiednio rozgrzeje.
Wtedy podciśnienie w silniku zasysa opary z pochłaniacza, oraz wciąga do pochłaniacza powietrze z zewnątrz (tą samą rurką, która normalnie jest używana w przeciwnym kierunku, gdy powietrze ucieka z baku przy tankowaniu).
Teraz zastanówmy się co by się stało, gdyby owa rurka była niedrożna?
Z pochłaniacza wychodzą wtedy trzy rurki:
- do silnika (z podciśnieniem)
- na zewnątrz (zatkana)
- do baku
A więc w tej sytuacji, silnik zacznie zasysać powietrze z baku. Trzeba wiedzieć, że współczesne korki zrobione są w taki sposób, że nie są w 100% szczelne - są raczej jak wentyle. Przy tak silnym ssaniu, korek zacznie pozwalać powietrzu wlatywać do baku co słychać jako głośne burczenie (zapewne korek wpada w wibracje a rura wlewu i bak działa jak instrument dęty wzmacniający go jeszcze bardzie). To na chwile wyrównuje ciśnienia, więc jest spokój, ale po chwili znowu ssanie z baku powoduje kolejne zassanie i tak w kółko.
A jaki to ma wpływ na silnik?
O ile powietrze z zewnątrz po przejściu przez pochłaniacz jest mieszanką bardzo przydatną do spalania (komputer pokładowy zapewne dba o to by domiksować do niej jeszcze zwykłe paliwo) o tyle powietrze z baku ma olbrzymie stężenie paliwa. W efekcie komputer zgłasza błąd Mieszanka zbyt bogata (Rząd 1).
Pasuje idealnie do objawów w moim aucie.
Nie wiem czy zrozumiale to wyjaśniłem, więc polecam te dwa filmiki o systemie EVAP, mi rozjaśniły mocno:
https://www.youtube.com/watch?v=p9wRD_Dwt8g (część I)
https://www.youtube.com/watch?v=dGfxpjGZsRI (część II)

Pozostaje więc zagadka, co i jak się zatkało?
W internecie znalazłem wiele możliwych hipotez:
1. może się zepsuć elektrozawór o którym jeszcze nie wspominałem, a który znajduje się na rurce łączącej świat zewnętrzny z pochłaniaczem. Ten elektrozawór zazwyczaj jest otwarty żeby umożliwić swobodny przepływ powietrza w obie strony (w szczególności, gdy auto jest wyłączone i tankujemy na stacji). Ale jest zamykany podczas testu szczelności instalacji, który komputer pokładowy zleca od czasu do czasu (zdaje się, że zaraz po starcie auta): podczas tego testu podciśnienie z silnika w połączeniu z zamknięciem tego zaworu powinno spowodować, że cały system będzie szczelny i z podciśnieniem. No chyba, że jest nieszczelny - wtedy dostaniemy odpowiednie kody błędu które informują o rozmiarze nieszczelności (ponoć najczęstszy powód, to że ktoś nie zakręcił korka i wtedy jest odpowiedni kod błędu na temat "dużej" nieszczelności). Jeśli ten elektrozawór się zepsuje w pozycji otwartej, wtedy test się nie powiedzie i mamy błąd o dużej nieszczelności. Ale jeśli zepsuje się w pozycji zamkniętej, to test szczelności się uda, natomiast będziemy mieli opisany problem ze zbyt bogatą mieszanką
2. czasem pochłaniacz się rozwali - w nim jest bodaj jakaś gąbeczka która powstrzymuje granulat przed wydostaniem się do rurek, ale ona z czasem się kruszy i granulat może zapchać rurki
3. ponoć jak się zatankuje auto "pod korek", to można spowodować, że benzyna dostanie się do rury łączącej bak z pochłaniaczem i zaleje pochłaniacz i w efekcie nie będzie on w pełni drożny. Nie jestem przekonany czy to spowodowałoby dokładnie takie objawy jak u mnie, ale być może jakaś kombinacja obniżonej drożności i właściwości granulatu mokrego od benzyny (vs.: granulatu nasyconego gazowymi oparami benzyny) daje podobne efekty?

W każdym razie udało mi się przekonać ASO by rozważyli moją hipotezę, że może to jednak EVAP i wiecie co? Pan serwisant poszukał w komputerku i okazało się, że istotnie, mają do przeprowadzenia darmową kampanię wymiany pochłaniaczy paliwa i przewodów w autach takich jak moje (o zaklasyfikowaniu do tej kampanii decyduje numer VIN).
Piszę ten post już parę miesięcy po fakcie, bo chciałem się upewnić, że wszystko będzie działało - no i faktycznie od tego czasu problem z lampką Check Engine i błędem P0172 zniknął.

Pozdrawiam i szerokiej drogi
Powrót do góry
małgosia74

Stały Bywalec



Dołączył: 10 Sty 2015
Posty: 143
Skąd jesteś (miejscowość / region): ŚLĄSKIE
Posiadane auto: kia venga 1,6disel 128KM. xl
Piwa: 1/0
Wysłany: Czw 11 Maj 2017, 19:28
Temat postu:

Mieszanka za bogata (Rząd 1)


Witaj dzięki za bardzo ciekawą informację,często tez tankuję pod korek tylko że diesla ale dobrze wiedzieć
pozdrawiam.
Powrót do góry
gadu-gadu
Wyświetl posty z ostatnich:   
   Forum KIA Forum Strona Główna -> ( Kia Ceed ) Manuale Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1
Ogłoszenia sprzedaży - Kia Ceed »

Opinie o samochodach Kia Ceed - testy użytkowników »


 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

Popularne dyskusje w dziale: ( Kia Ceed ) Manuale


Kia

Sportage

64 800

2013r.

56 000 km

śląskie

Kia

Sportage

61 800

2012r.

63 000 km

śląskie

Kia

Venga

39 800

2012r.

48 000 km

śląskie

Kia

Ceed

40 900

2014r.

115 585 km

łódzkie

Kia

Venga

29 800

2011r.

110 000 km

śląskie





Powered by phpBB © 2001, 2006 phpBB Group




Serwis partnerski portalu www.auto.plSamochody to nasza pasja
Copyright © Profit 2003 - 2018 Created by idealneT and OM System