Wiele razy spotkałem się na forum z licznymi pytaniami dotyczącymi niedziałającego podświetlenia we wnętrzu Shum. Odpowiedzi wielokrotnie zróżnicowane. Raz dobre, raz złe, jednak dzięki nim, i tak musiałem kombinować sam. Chcąc uprościć wymianę dla innych, postanowiłem przygotować manual:
A więc do rzeczy:
Sytuacja częsta. nie działa podświetlenie przycisków po prawej stronie kierowcy oraz pokręteł nawiewu. Niby nie jest to duża usterka, ale zaufajcie mi. Męczy. Ja już się nauczyłem gdzie jest jaki przycisk, ale na ślepo i tak nie jest łatwo.
1. Dopchanie się do żarówek. W tym celu należy zdemontować całą maskownicę naokoło zegarów i radia. Jak już pewnie wiecie, jest to jeden element, który dość łatwo się demontuje. W tym celu należy odkręcić dwie śruby znajdujące się nad zegarami. Polecam opuścić maksymalnie kolumnę kierownicy. Wkrętak krzyżakowy, najlepiej krótki. Po usunięciu śrub delikatnie odchylamy całość. Po drodze będziemy mieli jeszcze chyba osiem zatrzasków, jednak łatwo je pokonać. Robiąc to z wyczuciem, nie połamiemy ani zatrzasków ani całego elementu. Gdy zatrzaski już puszczą to pozostają do odpięcia kostki od wszystkiego co się da. A odpiąć należy idąc od lewej strony:
- regulator świateł
- Regulacja elektrycznych lusterek (kto nie ma ten nie odpina)
- Włącznik tylnej wycieraczki
- Światła przeciwmgielne tylne
- Podgrzewanie tylnej szyby
- Awaryjne
- Zegarek
Najlepiej aby kostki nam się nie pomyliły później, ale w sumie to i tak nie da się tego podłączyć źle.
2. przechodzimy do wymiany tego co się już da. Podświetlenie pokręteł nawiewu. Jeśli mamy czymś zaślepiony otwór radia to usuwamy zaślepkę, ewentualnie wyjmujemy radio jeśli zajmuje cały otwór lub jest umiejscowione na dole. jak już mamy wgląd do środka, po przyjrzeniu się dokładnym, znajdziemy kabelki chowające się w czarnych oprawkach. To są właśnie oprawki wspomnianych żarówek. Obracamy i wyciągamy. jak już się to uda, to wystarczy wyjąć żarówkę i zastąpić ją nowym egzemplarzem. W tym wypadku jest to standardowa żarówka wnętrza stosowana prawie w każdych pojazdach, więc rozpisywać się nie będę. Żarówka bezcokołowa. PO wymianie wsadzamy na miejsce i zapalamy postojowe światła. jak pokrętła się świecą to znaczy, że jest ok. jak nie to szukamy przyczyny, najlepiej zaczynając od sprawdzenia napięcia.
3. Teraz najtrudniejsze. Wymiana żarówek w podświetleniu przycisków. O włącznik wycieraczek należy się nie martwić, gdyż nie jest on podświetlany. Pozostają nam włączniki od awaryjnych, przeciwmgielnych tylnych oraz podgrzewania tylnej szyby. Łatwo nie będzie i będzie to wymagać trochę zdolności manualnych. Zacznijmy od samych żarówek. Kupić sie ich kompletnych nie da z tego co wiem. Znalazłem jedynie diody, ale nie wiem jak się będą spisywać, więc ograniczyłem się do żarówek. Są one w małych opraweczkach, jednak na szczęście bez problemu można je z nich wyciągnąć i zastąpić dostępnymi w sprzedaży "wkładami". Ale po kolei. Włącznik od awaryjnych należy niestety rozebrać. Dopiero po rozebraniu ukaże się oprawka, którą wyciągamy po uprzednim obróceniu. Samej wymiany nie będę opisywać. Sami dojdziecie do tego demontując uszkodzoną Włącznik awaryjnych nie powinien się rozsypać, ale nawet jakby to maksymalnie na 3 - 4 elementy - łatwe do zmontowania. Pozostałe włączniki mają możliwość wymiany żarówek bez rozbierania całości. ja jednak dla wygody zdejmowałem osłonę. Wspomniane żarówki wyglądają tak:
Jeśli chodzi o kolor to ja wsadzałem pomarańczowe i świeci na pomarańczowo, więc zastosować możecie dowolny kolor wedle uznania. Oprócz awaryjnych. Tutaj wsadzajcie albo czerwoną albo białą.
3. Podpinamy kostki ponownie i sprawdzamy efekt przed montażem całości, poprzez włączenie świateł.
4. Jak działa to składamy i po problemie.
mała uwaga do właścicieli autek z poduszką powietrzną. Bezwzględnie wszystkie takie zabiegi wykonujemy przy ODŁĄCZONYM AKUMULATORZE. Zapobiega to ewentualnej aktywacji poduszki, co dla osoby nachylonej nad kierownicą może być lekko zaskakujące, a nawet śmiertelne.
Ewentualnie niedociągnięcia w manualu proszę o zgłaszanie na PW. postaram się uzupełnić.
Ostatnio zmieniony przez CrashBandicot dnia Pią 29 Maj 2015, 09:05, w całości zmieniany 1 raz
Dołączył: 14 Kwi 2012 Posty: 15 Skąd jesteś (miejscowość / region): wielun Posiadane auto: kia shuma1.5
Piwa: 0/1
Wysłany: Sob 14 Kwi 2012, 20:20
Temat postu:
podświetlenie
Witam. mam problem z podświetleniem zegarów i całości kokpitu ogólnie.Zaczęło sie to tak ze rozebrałem wszystko tzn całą obudowe licznika i całą reszte . wymieniłem zarowki w liczniku i wszystko było ok do momentu az nie zachciało mi sie sprawdzić zarowki w przełączniku do przeciwmgielnych. zwarłem gniazdo zaróweczki w tym przełączniku . zaiskrzyło sie ... i wszystko zgasło a na domiar tego cos zabuczało z prawej strony za schowkiem.Teraz jak włączam obieg zamknięty nawiewu to slysze jak cos tam sie uruchamia niby to jakiś silniczek niby cos. przy wyłaczeniu również tak działa. na wprost jak jest dziura na radio jest czerny kabelek masowy przykrecony do metalowego stelaża . Ten kabelek ma czarna prostokątna końcówke w której jest wsówka. możektoś wie gdzie to podłączyc??? sprawdziłem wszystkie kolorowe małe bezpieczniki isa dobre . co robic ratunku
Re: ( Kia Shuma ) Podświetlenie włączników i pokręteł
szczerze mówiąc, to akurat nie kojarzę takiego kabelka, lub go nie pamiętam. Na pewno jest to jakaś masa. Tylko, jaka to nie wiem.
Co do pracowania tego silniczka o którym mówiłeś, to jest to normalne. Po prostu zmiana obiegu z zamkniętego na otwarty jest realizowana za pośrednictwem silniczka:) wcześniej musiałeś go po prostu nie słyszeć.
Gniazda elektryczne dowolnego rodzaju, czyli takie jak w tym przełącziku sprawdzamy miernikiem. Kosztuje mniej niż komplet żarówek, ewentualnie komplet bezpieczników wraz z ewentualną naprawą instalacji.
Re: ( Kia Shuma ) Podświetlenie włączników i pokręteł
Zacznij od ponownego sprawdzenia zarowek. Jak sa dobre to szukaj dalej w kierunku bezpiecznikow. Sprawdz obie skrzynki bezpiecznikow. I te przy nodze i te pod maska. Przy odpowiednich bezpiecznikach sprawdz nei to czy sa dobre, tylko czy jest napiecie na nich:)
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
Popularne dyskusje w dziale: ( Kia Shuma ) Manuale
Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane
w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem,
poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika,
utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy
(dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb).
To dzięki plikom cookies można logować się na forum.
Informujemy, że istnieje możliwość
określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji
zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi.
Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu
do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.