Dołączył: 04 Lis 2013 Posty: 82 Skąd jesteś (miejscowość / region): Bielsko-Biała Posiadane auto: Kia Sportage I 2.0DOHC 1995r.
Piwa: 1/0
Wysłany: Pon 04 Lis 2013, 00:38
Temat postu:
Dziwne zachowanie się silnika. 2.0DOHC 1995r
Witam,
Przepraszam za długość postu, ale chciałem jak najlepiej opisać problem
Posiadam od niedawna Kia Sportage 2.0DOHC 1995 rok produkcji. Silnik jest z sekwencyjną instalacją LPG. Jak ją kupiłem to odrazu musiałem wymienić sprzęgło ponieważ poprzedniemu właścicielowi niestety padło. Po wymianie i zrobieniu kilku kilometrów auto zaczęło chodzić na 3 cylindry. Okazało się że kable od czujnika obrotu wałem są uszkodzone i się zwarły. Po naprawieniu problem ustał ponieważ silnik pracował równo na benzynie. Teraz niestety jest tak ze ten silnik pracuję tak jak mu się chce. Zacznę od tego że są problemy z jego odpaleniem(odkiedy go mam tak jest). Autko przy odpalaniu zachowuję się tak jak by całe ciśnienie z przewodów paliwowych uciekło do zbiornika. Po chwili kręcenia rozrusznikiem auto odpala, ale niestety nie na wszystkie cylindry. To jakimś czasie gaśnie i przy ponownej próbie odpalenia odpala się prawidłowo tak jak by sobie napił już ciśnienie w całym układzie paliwowym. Główny problem jest z jazdą na gazie. Gdy pedał gazu jest wciśnięty tylko trochę auto pracuję poprawnie i stopniowo zwiększa swoje obroty. Gdy nacisnę już trochę więcej na pedał gazu auto przerywa i "strzela" z tłumnika. Po osiągnięciu 3000 obr/min auto przestaje przerywać i tak jest do 5000obr/min. Przy tych obrotach auto tak jak by miało dziurę w gazie. Trzeba ując nogę z gazu i gdy obroty spadną auto dalej jedzie. Gdy przełączę na benzynę auto chwilę przerywa, ale po jakimś czasie pracuję jak należy, niestety jak przy LPG gdy osiągnie 5000obr/min ma dziurę.
Drugą sprawą jest to żę podczas jazdy na LPG czy PB(choć wiecej na PB) zapala się na chwilę kontrolka silnika i po kilku sekundach gaśnie. Nie wiem od czego to zależy bo zapala się "kiedy jej się chce"
Trzecią sprawą jest to że kilka razu zdarzyło mi się tak że gdy auto pracowało na niskich obrotach samo zgasło. Po ponownej próbie odpalenia zachowywało się tak jak by na jednym z cylindrów straciło kompresję.
Dodam jeszcze ze silnik jest po "gruntownym" remoncie. Niestety nie robiłem tego sam tylko poprzedni właściciel. Ostatnio zauważyłem że mam olej w chłodnicy, ale po spuszczeniu płynu i przepłukaniu bloku silnika zauważyłem że do chłodnicy nie dostaje się nowy olej, ale woda zbiera z całego układu to co zostało na ściankach.
Proszę o pomoc ponieważ przeczytałem już wiele postów w internecie i nikt nie miał takiego problemu co ja, a niestety nie mam już pomysłów co mam sprawdzić i w jaki sposób. Wiem że są coś takiego jak kody błyskowe błędów, ale niestety też nie znalazłem jak takie coś wywołać w mojej kijance.
Dołączył: 04 Maj 2011 Posty: 1607 Skąd jesteś (miejscowość / region): Lubelskie <-> Kujawsko-pomorskie Posiadane auto: Kia Sportage 2.0 DOHC 1999 ver coś pomiędzy I a II
Piwa: 90/7
Wysłany: Pon 04 Lis 2013, 10:54
Temat postu:
Re: ( Kia Sportage ) Dziwne zachowanie się silnika. 2.0DOHC 1995r
Witam.
No to po kolei:
Jaki producent instalacji LPG - chodzi mi o sterownik, parownik, wielozawór?
Kiedy ostatni raz były wymieniane filtry fazy lotnej i ciekłej - przy jakim przebiegu?
Benzyna:
Samochody różnią się sterownikiem silnika i niektóre załączają pompę paliwową od razu po przekręceniu na zapłon, a niektóre dopiero po załączeniu rozruchu. Te drugie mają cięższy start, bo nie dość, że zaczynają pompować jak już mamy odpalać, to w dodatku pompa pracuje na obniżonym napięciu z racji obciążenia akumulatora rozrusznikiem.
Warto sprawdzić ciśnienie na listwie paliwowej, może być też tak, że smok jest już tak zabity pochodnymi rdzy z benzyną, że ma problemy z zassaniem benzyny ze zbiornika.
LPG:
Bez podłączenia się pod sterownik za dużo nie pomogę, ale objawy które przedstawiasz świadczą o nadmiernej próbie oszczędzania na gazie, co kończy się zupełnie odwrotnie.
Już tłumaczę o co chodzi:
Sterownikiem sekwencyjnym steruje sterownik silnika. To z czasów otwarcia wtryskiwaczy benzynowych obliczany jest czas otwarcia wtrysków gazowych. Jedyną regulacją jaką w tym przypadku mamy to korekta pojedynczych wtryskiwaczy i tzw. mapy paliwowe. Bardzo często zdarza się tak, że dobrze ustawiony samochód pali "za dużo" i właściciel jedzie do gazownika, ten skraca czasy wtryskiwaczy gazowych i auto trochę słabsze, ale pali mniej. Niestety sterownik silnika odczytując ilość tlenu z sondy lambda widzi, że paliwa jest za mało, więc zwiększa dawkę. W końcu osiąga wartości maksymalne na jakie został zaprogramowany (maksymalny czas otwarcia wtryskiwaczy) i w momencie odczytania zbyt dużej ilości tlenu zgłasza błąd 17. Oprócz tego błędu często pojawia się 15 - błąd sondy lambda, bodajże 34 i/lub 36 jako błędy sond i ich połączeń. Czasami w takich przypadkach wyłapie jeszcze kilkanaście innych błędów jak np. błąd położenia wałka rozrządu, czy wału korbowego w chwili, gdy silnik nie zapali kilku kolejnych mieszanek w 1 bądź 2 cylindrach i zacznie nim dość mocno szarpać.
Żeby było śmieszniej - mniej gazu + więcej powietrza = mniejsza energetyczność zapłonu, a co za tym idzie większa jej ilość podawana do sprężenia, a sprężenie nie powstaje za darmo - powstaje z energii poprzedniego zapłonu. Pisząc prościej - im biedniejsza mieszanka, tym więcej powietrza trafia do cylindrów, które potem trzeba sprężyć co też pochłania energię i zmniejsza moc...
Podsumowując - zubożenie mieszanki prowadzi do braku zapłonu w cylindrach, przepchnięcie jej do układu wydechowego, stąd strzały z układu wydechowego. Kolejna istotna rzecz, to fakt, że sterownik uczy się obsługiwanego silnika i czasy wtrysków zapamiętuje. Przychodzą chłodniejsze dni, odpalamy samochód na ssaniu na benzynie i - no właśnie - benzynę pije jak wariat, bo przecież musiał wydłużyć czasy wtrysków do naszej oszukanej instalacji LPG.
Trochę dziwne wydaje mi się zrobienie remontu silnika i pozostawienie starego sprzęgła (chyba, że w czasie remontu było jeszcze dobre)...
Co do problemów z odpaleniem - jak kończysz jazdę - przełącz ręcznie na benzynę i dopiero potem zgaś. Zobacz, czy po takiej operacji problem z rozruchem się zmniejszy (niektóre sterowniki LPG wyłączają pompę paliwową - rzadkość, ale się zdarza)...
Dołączył: 04 Lis 2013 Posty: 82 Skąd jesteś (miejscowość / region): Bielsko-Biała Posiadane auto: Kia Sportage I 2.0DOHC 1995r.
Piwa: 1/0
Wysłany: Pon 04 Lis 2013, 13:56
Temat postu:
Re: ( Kia Sportage ) Dziwne zachowanie się silnika. 2.0DOHC 1995r
Witam,
Dziękuję za wyczerpującą odpowiedz. Pojadę do gazownika i niech mi to sprawdzi. Ale dziś jechałem na benzynie. I Auto pracuje, ma odpowiednią moc. Niestety zauważyłem co co jakiś czas też zacznie przerywać tak ja by świece były oszronione gazem. Niestety może jechałem 3 km i nie przepaliło odpowiedni silnika po jedzie na gazie. A możesz mi jeszcze powiedzieć od czego mogą zależeć te dziury w obrotach? Tak jak pisałem na pb i lpg powyżej 5000obr/min auto ma "dziurę". Dziś wieczorem sprawdzę te kody błyskowe i napisze co i jak.
Jeszcze raz dziękuję.
Dołączył: 04 Lis 2013 Posty: 82 Skąd jesteś (miejscowość / region): Bielsko-Biała Posiadane auto: Kia Sportage I 2.0DOHC 1995r.
Piwa: 1/0
Wysłany: Pon 04 Lis 2013, 14:02
Temat postu:
Re: ( Kia Sportage ) Dziwne zachowanie się silnika. 2.0DOHC 1995r
Zapomniałem dodać:
Filtr fazy lotnej był wymieniany przy 174tyś km auto ma zrobione teraz 176tyś. Tyle że 8miesiecy stało nieruszane ponieważ poprzedniemu właścicielowi tak jak pisałem padło sprzęgło. O filtrze fazy ciekłej nic niestety nie wiem. Firma której jest instalacja to BRC Gas Equipment.
Dołączył: 04 Lis 2013 Posty: 82 Skąd jesteś (miejscowość / region): Bielsko-Biała Posiadane auto: Kia Sportage I 2.0DOHC 1995r.
Piwa: 1/0
Wysłany: Pon 04 Lis 2013, 23:39
Temat postu:
Re: ( Kia Sportage ) Dziwne zachowanie się silnika. 2.0DOHC 1995r
Witam,
Dziś silnik "padł" do końca. Chodzi jak maluch. Nie ma w ogóle mocy. Po odłączaniu elektrozaworót od gazu(nie mieliśmy jak inaczej sprawdzić na który cylinder chodzi) okazało się że patrząc od przodu samochodu na 1 i 3 cylinder nie pali. gdy odłączyliśmy elektrozawory od gazu to po odłączeniu 2 i 4 elektrozaworu samochód gasł. Po odłączeniu 1 i 3 nie było żadnej różnicy w pracy silnika. Chyba że elekro zawory nie są ustawione kolejno w stosunku do cylindrów. Czy to mogą być cewko moduły i jak to ewentualnie sprawdzić który nie działa? I jeżeli ktoś ma to niech poda mi tabele błędów kodów błyskowych do tego samochodu ponieważ po necie szukałem i niestety nie znalazłem.
Dołączył: 14 Lis 2009 Posty: 756 Skąd jesteś (miejscowość / region): KIA Posiadane auto: SPORTAGE 2,0DOHC CUSTOM
Piwa: 57/0
Wysłany: Wto 05 Lis 2013, 02:38
Temat postu:
Re: ( Kia Sportage ) Dziwne zachowanie się silnika. 2.0DOHC 1995r
Jakiś czas temu przez pół roku walczyłem z podobnym osranym problemem... Więc współczuję.
Cewki są dwie podwójne. Na drugim i czwartym cylindrze. Ta na drugim obsługuje jednoczesnie trzeci cylinder, a ta na czwartym - pierwszy. Dlatego są tylko dwa kable zapłonowe. I dlatego jak pada jedna cewka to nie pala dwa gary. W zasadzie jedyną miarodajną metoda sprawdzenia takiej cewki jest podmiana na sprawną. Jak chcesz to poszukam u siebie w garażu - gdzieś tam się walały dwie czy też trzy cewki. Jest szansa, że są sprawne.
Coś sobie przypomniałem.
Świece. Sprawdź, które świece sa mokre.
Dołączył: 04 Lis 2013 Posty: 82 Skąd jesteś (miejscowość / region): Bielsko-Biała Posiadane auto: Kia Sportage I 2.0DOHC 1995r.
Piwa: 1/0
Wysłany: Wto 05 Lis 2013, 11:20
Temat postu:
Re: ( Kia Sportage ) Dziwne zachowanie się silnika. 2.0DOHC 1995r
Witam,
Wymieniałem świece w tym samochodzie więc jak są cewki zapłonowe poukładane dlatego też pytam bo jest to dla mnie dziwne. rozumiem jak by padło coś parami czyli 1 i 4 albo 2 i 3. Ale to tak padło że jestem cały głupi z tego. Proszę o wysłanie mi tabeli kodów świetlnych, być może problem jest w innym miejscu bo komputer pokazuje błąd na desce.
Dołączył: 22 Maj 2011 Posty: 487 Skąd jesteś (miejscowość / region): Łódzkie Posiadane auto: A4 B6 1.8t quattro avant
Piwa: 25/1
Wysłany: Wto 05 Lis 2013, 12:26
Temat postu:
Re: ( Kia Sportage ) Dziwne zachowanie się silnika. 2.0DOHC 1995r
Komputer najpewniej wymiga błą sondy lambda lub jej obwód. Jeśli nie pali na wszyskich cylindrach to na sondę idzie zbyt bogata mieszanka i uzna jej awarię.
Dołączył: 04 Lis 2013 Posty: 82 Skąd jesteś (miejscowość / region): Bielsko-Biała Posiadane auto: Kia Sportage I 2.0DOHC 1995r.
Piwa: 1/0
Wysłany: Wto 05 Lis 2013, 13:49
Temat postu:
Re: ( Kia Sportage ) Dziwne zachowanie się silnika. 2.0DOHC 1995r
Teraz sprawdzałem i sprawa wygląda tak. Samochód na wolnych obrotach trzyma 1000obr/min i jak się dodaje gazy to obroty wzrastają z tym że w ogóle nie ma mocy. Jak by chodził na 2 cylindry to raczej nie utrzymywał by stałych obrotów. Jak wrócę z pracy to dokładnie opiszę co i jak
Dołączył: 04 Lis 2013 Posty: 82 Skąd jesteś (miejscowość / region): Bielsko-Biała Posiadane auto: Kia Sportage I 2.0DOHC 1995r.
Piwa: 1/0
Wysłany: Wto 05 Lis 2013, 17:25
Temat postu:
Re: ( Kia Sportage ) Dziwne zachowanie się silnika. 2.0DOHC 1995r
Witam,
Nie wiem czy to napisałem czy nie. Napisze to teraz. Autko nie ma mocy w zależności czy chodzi na benzynie czy na gazie. Wiec na pewno t nie jest 100% winy gazy. A co do tego czujnika. Gdzie on się znajduję? być może są kable urwane albo coś.
Re: ( Kia Sportage ) Dziwne zachowanie się silnika. 2.0DOHC 1995r
U Nas właśnie i na benzynie kiepsko chodził. Nawet raz w nocy, żona z pracy wracała, nie chciał jechać na gazie, więc go na benzynę, na benzynie trochę się potoczył i zgasł. Objaw jak by mu się paliwo skończyło. Nie chciał odpalić. Postał kilka godzin odpalił i pojechał na benzynie. Nie wiem jaki to może mieć związek z tym czujnikiem, ale po jego wymianie i na gazie i na benzynie chodzi jak trzeba. Generalnie to chyba to jest od gazu, więc każdy może mieć to gdzie indziej zamontowane. Albo mieć inne. Albo nie mieć, zależnie od producenta instalacji gazowej.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
Popularne dyskusje w dziale: ( Kia Sportage ) Porady, problemy techniczne
Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane
w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem,
poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika,
utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy
(dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb).
To dzięki plikom cookies można logować się na forum.
Informujemy, że istnieje możliwość
określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji
zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi.
Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu
do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.