Dla wszystkich zainteresowanych posiadaniem tempomatu w Kia Carens zamieszczam ponizszy manual:
Co potrzebujemy:
1. Serwomotor z Opel/Vauxhall Omega/Vectra B/Zafira jak przedstawiony na zdjeciu ponizej
2. Przelacznik "push to make", przelacznik On/Off, Przelacznik magnetyczny lub przekaznik, dioda
3. Troche kabli, zlaczek, blaszek, srubek i cierpliwosci
4. SpeedoDRD - a co to? Bedzie o tym pozniej
Rozpoczynajac prace musimy wiedziec:
Serwomotor - rozpiska pinow:
A - podlaczamy do +12V przez przelacznik On/Off - w orginalnej manetce jest to przycisk reset ("O") Gdy zwarty do +12 tempomat dziala odlaczenie od +12 wylacza tempomat
B - do +12V przez przycisk "push to make" - w orginale manetka, przycisk "I", normalnie rozwarty, kontakt do +12 to aktywacja tempomatu i zwiekszane predkosci
C - do +12V przez przycisk "push to make" - w orginale manetka, przycisk "R", normalnie rozwarty, kontakt do +12 to zmniejszanie predkosci
D - czujnik sprzegla, zwarty przy puszczonym sprzegle do +12V. Dla automatu po prostu polaczone na stale z +12V. UWAGA! W Kia carens gdy polaczymy do orginalnego przelacznika, ktory juz jest w Carensie, tempomat nie zadziala! Sa zaklucenia na masie i co bym nie robil nie dziala. Wystarczy dokupic jakikolwiek przelacznik magnetyczny i dolozyc do pedalu lub przepuscic fabryczny sygnal przez przekaznik - u mnie dolozenie przelacznika magnetycznego bylo prostrze i tansze
E - do masy - masa
F - do +12V przez bespiecznik 5A - Zasilanie stale, +12V, max 5A
G - Czujnik STOPu, podlaczamy do tzw. zimnej strony czujnika pedalu hamulca (masy na ktorej pojawia sie +12) Gdy nie wcisniety pedal ma byc masa, po wcisnieciu pojawia sie +12
H - linia diagnostyczna. Zostawic niepodlaczone
J - polaczenie ze sterownikiem skrzyni automatycznej. pozostawic niepodlaczone
K - do sygnalu pulsowego predkosci. UWAGA! Sygnal impulsowy mozna wziac z licznika - problemem jest liczba impulsow w porownaniu do Opla. Musimy conajmniej czterokrotnie powielic liczbe impulsow dochodzacych do tempomatu.
Dla przykladu minimalna ilosc impulsow zeby serwomotor ruszyl to 140 pulsow na sekunde (140hz sygnal kwadratowy +12 do 0) W Carensie 140hz uzyskamy przy predkosci okolo 170-200kmh! I tutaj rozwiazaniem jest speedoDRD, ktorym dowolnie zeskalujemy sobie liczbe impulsow dochodzacych do tempomatu w czasie rzeczywistym.
Ja zaprogramowalem speedoDRD zeby mnozyl impulsy x4 i tak przy 50km na godzine mozna juz zalaczyc tempomat. Mozna ustawic takze inny mnoznik ale kto by uzywal tempomatu przy nizszych predkosciach - w kazdym razie dzieki speedoDRD odpalimy tempomat!
Jezeli ktos zna tansza wersje powielacza impulsow lub ma odpowiedni schemat lub chce zaprojektowac cos takiego to tez bedzie dzialalo - mnie sie nie udalo znalesc niczego sensownego co by dzialalo choc wykonalem przed zakupem speedoDRD 3 uklady, ktore mialy mnozyc impulsy - za kazdym razem klapa lub inny problem uniemozliwiajacy dzialanie!
Instalacja:
Do pedalu gazu trzeba dolozyc przedluzke - ja uzylem kawalka prowadnicy szuflady bo jest lekki sztywny i ma otwory na ktore latwo zainstalowac linke
Pancerz linki nie bedzie potrzebny wiec ucinamy tuz przy wyjsciu linki z serwomotoru. Oczywiscie linke musimy ocalic!!!
Serwomotor przykrecamy do polki pod kierownica tak aby linka byla na wprost pedalu gazu, Ustawiamy tak zeby linka chodzila z jak najmniejszym oporem - po zastosowaniu orginalnej blachy serwomotoru linka jest na idealnej wysokosci i nic nie blokuje.
Manetka - ja uzylem orginalnej zaslepki i mam tylko wlacznik/wylacznik tempomatu i przycisk dodawania gazu, dioda zapala sie gdy tempomat jest aktywny.
Sygnal VSS - z zegarow wypuscilem kabelek. Wybadalem w ten sposob ze na jednym z kabli w kostce do licznika przy zalaczonym zaplonie pojawia sie +12 po lekkim przepchnieciu auta a zaraz potem 0
Na ponizszym zdjeciu przedstawiam skad wziac sygnal VSS.
SpeedoDRD - malutka plytka o wiekosci mniejszej niz 5zl, cztery kabelki Czerwony +12, Czarny Masa, Bialy - impuls z zegarow, Niebieski - powielony impuls - laczymy do K tempomatu
UWAGA! zeby SpeedoDRD zadzialalo trzeba uzyc rezystora 4.7K (tzw. pull up resistor) o czym poinformowal mnie serwis 12OclockLabs gdy nie moglem zmusic do dzialania tej plytki
Rezystorem laczymy Czerwony kabelek z Niebieskim, a reszta tak jak powyzej.
Programowanie speedoDRD - Programujemy tylko raz - uklad zapamieta ustawienia doputy ich nie zmienimy, nawet po odlaczeniu od zasilania. Na stronie 12OclockLabs.com jest odpowiedni kalkulator, ktory wygeneruje nam instrukcje. W tym konkretnym przypadku uzylem Mnoznika x4
Correction Multiplier: 4.0
[Your Quick Setup Instructions (For SpeedoDRD Version M) ]
Make sure vehicle ignition switch is ON, and vehicle is NOT running.
Hold the button for 6 RED blinks then release (you will then be in Multiplier/Divider setup mode)
Hold the button until the LED turns GREEN then release (this selects multiplier mode)
Hold the button for 10 GREEN blinks then release (this enter's a 0 digit)
Hold the button for 4 GREEN blinks then release (this enter's a 4 digit) - przy programowaniu x5 w tym momencie czekamy na 5 migniec i puszczamy
Hold the button for 10 GREEN blinks then release (this enter's a .0 digit)
(After programming the multiplier, take a test drive, and fine tune if needed with Percentage Adjustment mode.)
[Przy mnozniku x5 tempomat dziala duzo plynniej i tak tez pozniej ustawilem]
Zaslianie wzialem ze zlacza OBD, mase tez
Ponizej lopatologiczny schemat polaczen
No i tak jak powyzej przedstawione zrobilem, i dziala, jezdze duzo po autostradach i potrzebuje tempomatu, szczegolnie jak jade z rodzina do Polski to sie przydaje - teraz juz noga bedzie odpoczywac
Calkowity koszt raczej maly - serwomotor kupiem na szrocie za 15GBP (sam wykrecilem i od razu tez obcialem orginalna kostke zeby bylo latwiej polaczyc)
Najwiekszy koszt - SpeedoDRD - ze stanow 79Dolarow
Reszte gratow mialem w garazu.
Ale suma sumarum - za takie pieniadze to sie bardzo oplaca - Moze ktos skorzysta z moich doswiadczen
Re: ( Kia Carens ) Carens II CRDi - instalacja tempomatu z Opla
Witam ponownie,
Wersja sterowania w orginalnej zaslepce okazala sie niezbyt praktyczna, dlatego po przejechaniu kilkudziesieciu testowych mil zaczalem sie zastanawiac jak poprawic sterowanie tempomatem.
Wpadlem na pomysl przedstawiony ponizej
Nowe sterowanie jest bardzo ergonomiczne, widac kiedy tempomat jest aktywny bo przycisk jest podswietlony, jest takze dodawanie i zmniejszanie predkosci co znacznie ulatwia pokonywanie dlugich tras i dostosowywanie swojej predkosci do predkosci pojazdow jadacych przed nami.
O ustawieniu przycisku ustawiania predkosci zadecydowala moja pozycja reki na kierownicy podczas dlugich tras, bo tak mi najwygodniej i chyba reka odpoczywa wiec tam tez pod palcami dloni umiescilem sterowanie
A na zakonczenie kilka slow po testach praktycznych
Na wielkanoc trasa UK - Polska, a dokladniej okolice Krosna, podkarpacie, 1860km
Tempomat dzialal z malymi przerwami caly czas, czyli okolo 20godzin i absolutnie zadnych problemow z tempomatem nie odnotowalem. Nawet spalanie nie wzroslo, mialem okazje porownac bo pokonalem ta trase w tamtym roku bez tempomatu
Zaobserwowalem natomiast duzo mniejsze zmeczenie podroza kierujacego, czyli mnie w mojej skromnej osobie
W drodze powrotnej na trasie Jaslo, Poznan, UK - tempomat spisal sie tak samo dobrze i nadal dziala bez zarzutow wiec wyglada na to ze adaptacja zakonczyla sie sukcesem
Pzdr _________________ Szklanka piwa, kromka chleba - więcej chłopu nie potrzeba
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
Popularne dyskusje w dziale: ( Kia Carens ) Manuale
Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane
w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem,
poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika,
utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy
(dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb).
To dzięki plikom cookies można logować się na forum.
Informujemy, że istnieje możliwość
określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji
zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi.
Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu
do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.