Dołączył: 04 Maj 2011 Posty: 1607 Skąd jesteś (miejscowość / region): Lubelskie <-> Kujawsko-pomorskie Posiadane auto: Kia Sportage 2.0 DOHC 1999 ver coś pomiędzy I a II
Piwa: 90/7
Wysłany: Sro 01 Lip 2015, 17:30
Temat postu:
Elektryczna przepustnica wolnych obrotów.
Witam.
Jako, że przerobiłem temat wrzucam opis dotyczący przepustnicy wolnych obrotów zwanej niesłusznie silnikiem krokowym (choć nim w ogóle nie jest). Tematem opisu jest przepustnica występująca w wersji Sportage I (z podłączonymi 2 wężami powietrznymi).
Budowa:
Budowa w znacznym stopniu przypomina silnik komutatorowy. W metalowej obudowie są dwa pół-walcowe magnesy, wirnik oraz komutator. Różnica w budowie wirnika jest taka, że uzwojenia nie są zamknięte w pierścień jak to ma miejsce w zwykłych silnikach. Do pierwszej lameli podłączony jest początek uzwojenia, do drugiej koniec pierwszego i początek drugiego, do trzeciej koniec drugiego uzwojenia. Lamele komutatora są połączone 3 szczotkami na sprężystych listkach, które są wyprowadzone do gniazda znajdującego się z tyłu przepustnicy. W oryginalnym rozwiązaniu lamele komutatora są wykonane z grubej blachy i są odporne na wycieranie. Kolejna różnica to pierścień stalowy zamykający rotor. Ma on na celu zamknięcie pola magnetycznego, dzięki czemu silnik zmienia wychylenie liniowo do przyrostu napięcia.
Sama przepustnica jest współosiowo spięta z rotorem, tak więc zmieniając wartość napięcia powodujemy otwieranie lub domykanie przepustnicy. W spoczynkowym położeniu przepustnica jest uchylona na 1,4mm (zmierzone szczelinomierzem).
Sprawdzenie działania:
Pracę przepustnicy należy sprawdzić po jej dokładnym wyczyszczeniu. Jeśli ruszymy zabrudzoną możemy doprowadzić do jej porysowania co potem może skutkować szybszym gromadzeniem brudu i utykaniem jej.
Po umyciu należy sprawdzić, czy powraca ona swobodnie do opisanej wcześniej szczeliny, jeśli nie - sprawdzić umycie jeszcze raz. Jeśli działa prawidłowo można przystąpić do kontroli elektrycznej.
Z tyłu znajduje się gniazdo. Najprostszym sposobem jest użycie baterii 4,5V (3R12) lub zasilacza na napięcie 5V. W moim przypadku napięcie to wystarczyło do całkowitego wysterowania przepustnicy w obie strony. Dlaczego nie używamy napięcia 12V? - Przy tym napięciu nawet brudna będzie się przesuwać, ale nie sprawdzimy zachowania w punktach pośrednich (uchylenie częściowe).
Podłączenie elektryczne:
W celu sprawdzenia należy jeden biegun podłączyć do środkowego pinu, natomiast drugi raz do jednego brzegowego, raz do drugiego. Podłączenie pod jeden powoduje maksymalne otwarcie (przy 5V było to jakieś 90%), podłączenie pod drugi powoduje całkowite zamknięcie przepustnicy z wyraźnym stuknięciem.
Tak sprawdzoną przepustnicę montujemy odwrotnie niż ją zdemontowaliśmy i robimy rozruch. Może się zdarzyć, że jeśli przepustnica poprzednio pracowała nieprawidłowo (utykała) silnik po rozruchu będzie pracował niestabilnie, ale po krótkim czasie powinien się sam dostosować...
Dziękuję za poświęcony na przeczytanie tego czas.
ps. Nie kupujcie nowych przepustnic na portalach aukcyjnych - moja przeżyła 7 miesięcy po czym ECU zaczął zgłaszać jej awarię. Gwarancji nie mogłem użyć, bo było napisane wyraźnie, że potrzebna jest do tego faktura za montaż, a że przeprowadziłem go sam (2 węże i jedna wtyczka) więc dałem sobie spokój. Pewnie zastanawiacie się co się stało z oryginalną - ktoś przed kupnem przeze mnie auta ją oskrobał, po umyciu nadal się zacinała, więc poszła na edukację W nowej szczotki wytarły dziurę w jednej lameli więc ECU próbując sterować przepustnicą przesuwał szczotki na dziurę i o stabilnej pracy silnika można było zapomnieć.
Obecnie zakupiłem używaną umyłem i myślę, że będę mógł zapomnieć o temacie...
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
Popularne dyskusje w dziale: ( Kia Sportage ) Manuale
Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane
w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem,
poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika,
utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy
(dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb).
To dzięki plikom cookies można logować się na forum.
Informujemy, że istnieje możliwość
określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji
zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi.
Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu
do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.