Kia

ogłoszeniaceny używanychwiadomościdealerzyforumczęścioponylinkitapetyopiniedekoder VIN
  FAQ    Szukaj    Użytkownicy    Regulamin    Grupy    Czat    Rejestracja 
  Profil    Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości    Zaloguj    iboi - ogłoszenia

( Kia Sportage ) Elektryczna przepustnica wolnych obrotów.



 
postów na stronie: 10 20 50
   Forum KIA Forum Strona Główna -> ( Kia Sportage ) Manuale
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Grzybeq

Auto Maniak



Dołączył: 04 Maj 2011
Posty: 1607
Skąd jesteś (miejscowość / region): Lubelskie <-> Kujawsko-pomorskie
Posiadane auto: Kia Sportage 2.0 DOHC 1999 ver coś pomiędzy I a II
Piwa: 90/7
Wysłany: Sro 01 Lip 2015, 17:30
Temat postu:

Elektryczna przepustnica wolnych obrotów.


Witam.

Jako, że przerobiłem temat wrzucam opis dotyczący przepustnicy wolnych obrotów zwanej niesłusznie silnikiem krokowym (choć nim w ogóle nie jest). Tematem opisu jest przepustnica występująca w wersji Sportage I (z podłączonymi 2 wężami powietrznymi).

Budowa:
Budowa w znacznym stopniu przypomina silnik komutatorowy. W metalowej obudowie są dwa pół-walcowe magnesy, wirnik oraz komutator. Różnica w budowie wirnika jest taka, że uzwojenia nie są zamknięte w pierścień jak to ma miejsce w zwykłych silnikach. Do pierwszej lameli podłączony jest początek uzwojenia, do drugiej koniec pierwszego i początek drugiego, do trzeciej koniec drugiego uzwojenia. Lamele komutatora są połączone 3 szczotkami na sprężystych listkach, które są wyprowadzone do gniazda znajdującego się z tyłu przepustnicy. W oryginalnym rozwiązaniu lamele komutatora są wykonane z grubej blachy i są odporne na wycieranie. Kolejna różnica to pierścień stalowy zamykający rotor. Ma on na celu zamknięcie pola magnetycznego, dzięki czemu silnik zmienia wychylenie liniowo do przyrostu napięcia.
Sama przepustnica jest współosiowo spięta z rotorem, tak więc zmieniając wartość napięcia powodujemy otwieranie lub domykanie przepustnicy. W spoczynkowym położeniu przepustnica jest uchylona na 1,4mm (zmierzone szczelinomierzem).

Sprawdzenie działania:
Pracę przepustnicy należy sprawdzić po jej dokładnym wyczyszczeniu. Jeśli ruszymy zabrudzoną możemy doprowadzić do jej porysowania co potem może skutkować szybszym gromadzeniem brudu i utykaniem jej.
Po umyciu należy sprawdzić, czy powraca ona swobodnie do opisanej wcześniej szczeliny, jeśli nie - sprawdzić umycie jeszcze raz. Jeśli działa prawidłowo można przystąpić do kontroli elektrycznej.
Z tyłu znajduje się gniazdo. Najprostszym sposobem jest użycie baterii 4,5V (3R12) lub zasilacza na napięcie 5V. W moim przypadku napięcie to wystarczyło do całkowitego wysterowania przepustnicy w obie strony. Dlaczego nie używamy napięcia 12V? - Przy tym napięciu nawet brudna będzie się przesuwać, ale nie sprawdzimy zachowania w punktach pośrednich (uchylenie częściowe).

Podłączenie elektryczne:
W celu sprawdzenia należy jeden biegun podłączyć do środkowego pinu, natomiast drugi raz do jednego brzegowego, raz do drugiego. Podłączenie pod jeden powoduje maksymalne otwarcie (przy 5V było to jakieś 90%), podłączenie pod drugi powoduje całkowite zamknięcie przepustnicy z wyraźnym stuknięciem.

Tak sprawdzoną przepustnicę montujemy odwrotnie niż ją zdemontowaliśmy i robimy rozruch. Może się zdarzyć, że jeśli przepustnica poprzednio pracowała nieprawidłowo (utykała) silnik po rozruchu będzie pracował niestabilnie, ale po krótkim czasie powinien się sam dostosować...

Dziękuję za poświęcony na przeczytanie tego czas.

ps. Nie kupujcie nowych przepustnic na portalach aukcyjnych - moja przeżyła 7 miesięcy po czym ECU zaczął zgłaszać jej awarię. Gwarancji nie mogłem użyć, bo było napisane wyraźnie, że potrzebna jest do tego faktura za montaż, a że przeprowadziłem go sam (2 węże i jedna wtyczka) więc dałem sobie spokój. Pewnie zastanawiacie się co się stało z oryginalną - ktoś przed kupnem przeze mnie auta ją oskrobał, po umyciu nadal się zacinała, więc poszła na edukację Smile W nowej szczotki wytarły dziurę w jednej lameli więc ECU próbując sterować przepustnicą przesuwał szczotki na dziurę i o stabilnej pracy silnika można było zapomnieć.
Obecnie zakupiłem używaną umyłem i myślę, że będę mógł zapomnieć o temacie...


Pozdrawiam
Grzybeq.
_________________
˙zsıʍoɯ ɯʎzɔ o \'ɐıɔǝɾod zsɐɯ ǝıu ıʞodop \'ǝʇsoɹd ʇsǝɾ oʞʇsʎzsʍ
Powrót do góry
gadu-gadu skype status
Piotrek_

Debiutant



Dołączył: 16 Gru 2015
Posty: 18
Skąd jesteś (miejscowość / region): waw
Posiadane auto: Kia Sportage 2.0 16v 2000
Piwa: 1/1
Wysłany: Pią 08 Sty 2016, 01:01
Temat postu:

Re: ( Kia Sportage ) Elektryczna przepustnica wolnych obrotów.


Witam,

Z ciekawości sprawdzałem działanie zaworu biegu jałowego sposobem podanym przez użytkownika Grzybeq Wink
poniżej krótki filmik z eksperymentu Laughing

http://sendvid.com/hin3ha1b
Powrót do góry
Wyświetl posty z ostatnich:   
   Forum KIA Forum Strona Główna -> ( Kia Sportage ) Manuale Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1
Ogłoszenia sprzedaży - Kia Sportage »

Opinie o samochodach Kia Sportage - testy użytkowników »


 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

Popularne dyskusje w dziale: ( Kia Sportage ) Manuale


KiaCee'd

66 900

2021r.

38 311 km

kujawsko-pomorskie

KiaSportage

55 600

2015r.

165 000 km

wielkopolskie

KiaCee'd

51 900

2019r.

112 000 km

mazowieckie

KiaCee'd

19 900

2011r.

196 000 km

mazowieckie

KiaPro_cee'd

91 900

2020r.

23 500 km

wielkopolskie





Powered by phpBB © 2001, 2006 phpBB Group




Serwis partnerski portalu www.auto.plSamochody to nasza pasja
Copyright © Profit 2003 - 2024 Created by idealneT and OM System