Dołączył: 20 Mar 2017 Posty: 15 Skąd jesteś (miejscowość / region): dolnośląskie Posiadane auto: KIA SPORTAGE I 2.0 16V rok '95
Piwa: 0/2
Wysłany: Pon 20 Mar 2017, 23:48
Temat postu:
Problem z małymi wolnymi obrotami
Witam
Przeglądałem wszystkie tematy w dziale SPORTAGE i nie znalazłem odpowiedzi na problem, który mam ze swoim autem.
Problemem w moim aucie są niskie wolne obroty na zimnym silniku około 500 albo i nawet 400 obr czasami jest tak, że trzeba trzymać gaz aby auto w ogóle odpaliło. W kiance mam zainstalowaną instalację LPG ( taka zwykła tzw. kuchenka ) wiec nawet jak przełącze odrazu po odpaleniu na LPG problem jest taki sam. Natomiast w miarę wzrostu temperatury silnika obroty wzrastaja, czyli po całkowitym rozgrzaniu trzyma około 900 obr., czasami na zimnym strzeli w filtr powietrza.
Z usterka tą borykam się od zakupu auta, wyglądało to na uszkodzony czujnik temp. (2 piny do kompa ) więc wymienilem na nowy ale bez efektu usterka pozostała. Sprawdziłem przepustnicę powietrza prąd dochodzi 5V, na silnik krokowy dochodzi 12V, przepływomierz sprawdzał kolega był uszkodzony i został wymieniony na używany, gdyż nie chciałem zamiennika.
Nie wiem dlaczego ale silnik nie reaguje na odpięcie czujnika temperatury.
Może miał ktoś taki problem i coś doradzi
Dołączył: 04 Maj 2011 Posty: 1607 Skąd jesteś (miejscowość / region): Lubelskie <-> Kujawsko-pomorskie Posiadane auto: Kia Sportage 2.0 DOHC 1999 ver coś pomiędzy I a II
Piwa: 90/7
Wysłany: Sro 22 Mar 2017, 23:01
Temat postu:
Re: ( Kia Sportage ) Problem z małymi wolnymi obrotami
Cześć!
Kilka pytań - przepustnica wolnych obrotów (krokowiec) jest w środku czysta? Czy przesłonę można ruszyć i czy wraca na swoje miejsce (minimalnie uchylona w stanie spoczynku)? Błyskałeś błędy? Check engine się świeci?
Jak włączasz zapłon to check engine powinien się świecić (kontrola kontrolki) - masz tak? Jeśli nie, to pewnie ktoś przy niej grzebał.
Odłącz czujnik temperatury i w jego miejsce podłącz woltomierz - widzisz na nim napięcie po załączeniu zapłonu? Jeśli nie to do weryfikacji wiązka, jeśli tak - sprawdź omomierzem czujnik temperatury i podaj wskazanie miernika.
Masz klapę zwrotną i przeciw wybuchową w kolektorze ssącym? Jeśli nie to doinwestuj, bo na ubicie przepływki wystarczy jeden strzał w kolektor ssący.
Daj znać jak to wygląda.
ps. w dziale manuale (równorzędny do tego) masz instrukcję jak pobrać schemat - jeśli nie masz - pobierz - może okazać się przydatny.
Dołączył: 20 Mar 2017 Posty: 15 Skąd jesteś (miejscowość / region): dolnośląskie Posiadane auto: KIA SPORTAGE I 2.0 16V rok '95
Piwa: 0/2
Wysłany: Czw 23 Mar 2017, 19:06
Temat postu:
Re: ( Kia Sportage ) Problem z małymi wolnymi obrotami
Cześć
Grzybeq dzięki za zainteresowanie tematem
- Krokowiec jest czysty i tak jak pisałeś jest minimalnie uchylony, a po włączeniu zapłonu otwiera się całkowicie.
- Błędy błyskałem ale to jest dyskoteka raz pokazuje błąd wtryskiwacza, po ponownym włączeniu zapłonu pokazuje inny błąd następnym razem ani jednego błędu, a czasami żeby było śmiesznie to błyska błędy, których w ogóle nie ma.
- Kontrolka CHECK po włączeniu zapłonu świeci około 2 s. i gaśnie
- Odłączyłem czujnik temperatury napięcie po włączeniu zapłonu jest dokładnie 4,9V. Sprawdziłem również opór (przy mierniku ustawionym na 20k) i jest tak:
zimny silnik 4,16kΩ
pierwsza kreska na wskaźniku temperatury (ta cienka kreska) pokazuje 0,55kΩ, druga kreska 0,48kΩ, trzecia kreska 0,38kΩ, a jak płyn idzie już na duży obieg to jest 0,36kΩ spadnie do 0,33kΩ i koniec cały czas tak pokazuje. Może to zły czujnik kupiłem, bo opór na zimnym to jest strasznie duży chyba, że tak ma być.
- Klapka zwrotna jest na rurze z filtra powietrza do kolektora ssącego zaraz przed przepływomierzem, klapkę przeciw wybuchową przełożyłem w inne miejsce, gdyż była na filtrze powietrza czyli za klapą zwrotną. Zamontowałem ją na ( nie wiem jak się to nazywa) takim czarnym "pudełku", koło ścianki grodziowej podłączone jest to do kolektora ssącego. Spełnia swoja funkcje bo słyszę jak czasami strzeli, i w czasie strzelania klapa zwrotna nie jest tak obciążona przynajmniej tak mi się wydaje jak się mylę to mnie popraw, bo na LPG to zbytnio się nie znam.
Wczoraj jeszcze sprawdziłem ciśnienie na cylindrach ładuje po 10.
Myślałem jeszcze nad tym wszystkim i może jest to wina sterownika silnika ? zamówiłem adapter do OBD i jak tylko przyjdzie to podłącze go do kompa i sprawdzi się parametry.
Dołączył: 04 Maj 2011 Posty: 1607 Skąd jesteś (miejscowość / region): Lubelskie <-> Kujawsko-pomorskie Posiadane auto: Kia Sportage 2.0 DOHC 1999 ver coś pomiędzy I a II
Piwa: 90/7
Wysłany: Pią 24 Mar 2017, 09:48
Temat postu:
Re: ( Kia Sportage ) Problem z małymi wolnymi obrotami
Zacznij od masy - połączenie akumulatora z budą - miedziana plecionka najlepiej do diesla (większy przekrój) i dalej taką samą plecionką do silnika. Ja u siebie łapałem pod kolektor ssący. Niestety wszystkie czujniki są masowane przez ECU i jeśli silnik nie ma dobrego połączenia z budą i "-" akumulatora to robią się cyrki. Sprawdź jeszcze w jakim stanie jest sam ECU - jest pod nogami pasażera, więc dostęp jest dobry. Chodzi mi szczególnie, czy nie był topiony (oznaki wody wewnątrz styczki, zacieki, zaśniedziałe styki. Jeśli coś takiego znajdziesz - do elektronicznego po Elektrosol lub Kontakt i Izopropanol. Na początek w tym ostatnim moczysz całą wtyczkę na godzinę lub więcej. Potem wyciągasz, jak odparuje - spryskujesz 1 lub 2 preparatem. Jeśli piny ECU też są zaśniedziałe wyjmij go na warsztat zdejmij dekiel i zobacz, czy w środku nie pływa. W przypadku mycia elektroniki ECU - tylko izopropanol, do styków - ten pierwszy lub drugi preparat.
Ale najpierw zacznij od masy - elektrycznie przejście na pewno masz skoro możesz odpalać, ale pytanie jak to się ma do przekroju...
Co do kompresji - jeśli jest równa wszystkich cylindrach to ok.
Co do wybłyskanych błędów - poproszę o listę z podziałem na 1, 2, n-te załączenie zapłonu i w kolejności w jakiej podaje je ECU...
Dołączył: 20 Mar 2017 Posty: 15 Skąd jesteś (miejscowość / region): dolnośląskie Posiadane auto: KIA SPORTAGE I 2.0 16V rok '95
Piwa: 0/2
Wysłany: Sob 25 Mar 2017, 19:07
Temat postu:
Re: ( Kia Sportage ) Problem z małymi wolnymi obrotami
Cześć
Mase już dawno zrobiłem tzn czyściłem koło akumulatora i mam jeszcze jedna dodatkową po drugiej stronie silnika.
Na początku błyskałem błędy i było tak przy kolejnym włączeniu zapłonu:
1 - 60, 2 - 30, 3 - 0, 4 - 0, 5 - 1, 6 -31, 7 - 0, 8 - 0, 9-1, 10-0, 11-10, 12-0, 13-20, 14-0, 15-0, 16-1, 17-0, 18-0, 19-0, 20-20. po uruchomieniu silnika dioda błyska cały czas (same dziesiątki ).
ECU na pewno miał trochę wilgoci,bo po zakupie auta wyciągałem cały środek do prania. Woda leciała po słupku prosto na wygłuszenie koło ECU, trochę zakitowałem gumą z puszki ale delikatnie jeszcze gdzieś się sączy.
Styki na ECU są czyste w styczce zbytnio nie widać ale wydaje mi się, że parę jest takich po rozginanych, na wszelki wypadek spryskałem kontaktem zapiąłem pod kompa odpaliłem auto i żadnej zmiany nie było. Zacząłem delikatnie przyciskać styczkę do kompa i troszkę przeginać, wtedy podskoczyły obroty do 1000 i dioda przestała błyskać. Nie wiem czy spowodowane było to troszkę rozgrzanym silnikiem czy to są te rozgięte styki styczki, później go odpalę i sprawdzę jak będzie zimny. Na pewno czeka mnie rozebranie tej styczki i pościskanie tych styków. Przy uruchomionym silniku ustawiłem kompa koło tunelu tak aby dioda od błędów nie błyskała, zgasiłem silnik i sprawdzałem co mi wybłyska na kilkanaście włączeń zapłonu ani jednego błędu nie błysnęła.
W mojej miejscowości nie ma tych środków o których pisałeś ale postaram się je gdzieś kupić.
Dołączył: 04 Maj 2011 Posty: 1607 Skąd jesteś (miejscowość / region): Lubelskie <-> Kujawsko-pomorskie Posiadane auto: Kia Sportage 2.0 DOHC 1999 ver coś pomiędzy I a II
Piwa: 90/7
Wysłany: Nie 26 Mar 2017, 11:27
Temat postu:
Re: ( Kia Sportage ) Problem z małymi wolnymi obrotami
Przyznam, że tego zapisu nie rozumiem więc się dopytam.
Przy pierwszym załączeniu zapłonu wybłyskał 1 - 60,
przy drugim 2 - 30,
trzecim 3 - 0,
czwartym 4 - 0
piątym 5 - 1 itd.
Trochę to nielogiczne i niespójne. Niestety nie mam na liście takich numerów
Tak w kwestii przypomnienia - długie błyski to dziesiątki, krótkie - jedności, przerwa - przerwa przed następnym kodem...
Wyślij mi zdjęcie tej wtyczki - obudowa wtyczki ma prowadzenie i nie jest łatwo cokolwiek w niej porozginać (chyba, że ktoś coś kombinował).
Dołączył: 20 Mar 2017 Posty: 15 Skąd jesteś (miejscowość / region): dolnośląskie Posiadane auto: KIA SPORTAGE I 2.0 16V rok '95
Piwa: 0/2
Wysłany: Sro 29 Mar 2017, 19:09
Temat postu:
Re: ( Kia Sportage ) Problem z małymi wolnymi obrotami
Może faktycznie trochę ten zapis jest niezrozumiały wiec tak:
pierwsze włączenie zapłonu kod błyskowy 60
drugie włączenie kod 30
trzecie włączenie brak błędu
czwarte brak błędu
piąte kod 1
szóste kod 31
siódme brak błędu
ósme brak błędu
dziewiąte kod 1
dziesiąte brak błędu
jedenaste kod 10
dwanaście brak błędu
trzynaste błąd 20
czternaste brak błędu
piętnaste brak błędu
szesnaste kod 1
siedemnaste brak błędu
osiemnaste brak błędu
dziewiętnaste brak błędu
dwudzieste kod 20
Właśnie wiem, że paru błędów nie ma na liście
Mam jeszcze pytanie o ten czujnik temp. czy jest jakaś różnica w kolorach czujników?, bo widziałem że są białe, czerwone, zielone. w informacjach na temat tego zielonego czujnika jest napisane: napięcie 12V a rezystancja 2080. Mój czujnik ma dużo większy opór i zasilanie 5V, może tu tkwi problem?
Dołączył: 04 Maj 2011 Posty: 1607 Skąd jesteś (miejscowość / region): Lubelskie <-> Kujawsko-pomorskie Posiadane auto: Kia Sportage 2.0 DOHC 1999 ver coś pomiędzy I a II
Piwa: 90/7
Wysłany: Czw 30 Mar 2017, 21:48
Temat postu:
Re: ( Kia Sportage ) Problem z małymi wolnymi obrotami
Mój jest zielony, ale przyznam szczerze, że nie wiedziałem o podziale na kolory.
Na schemacie mam, że czujnik jest pomiędzy ECU a sygnał zbiorczy (masę), więc możliwe, że jest na nim 5V.
Bardziej mnie martwią te loteryjne błędy jakie wywala ECU.
Jak odłączysz mu zasilanie na chwilę i bez odpalania - też tak się zachowuje?
Wtyczka wygląda raczej dobrze, zdjęcie trochę słabej jakości, ale to i tak najlepiej ocenisz sam.
Wynika z tego, ze rozrzut może być o +/-10%, ale wartości powinny być przybliżone. Tylko czy to dotyczyło tego czujnika...
Jutro zmierzę u siebie jak wrócę z pracy na ciepłym i wieczorem na zimnym silniku.
Dołączył: 20 Mar 2017 Posty: 15 Skąd jesteś (miejscowość / region): dolnośląskie Posiadane auto: KIA SPORTAGE I 2.0 16V rok '95
Piwa: 0/2
Wysłany: Czw 30 Mar 2017, 22:06
Temat postu:
Re: ( Kia Sportage ) Problem z małymi wolnymi obrotami
Wtyczka już poprawiona i jest duża poprawa nie wywala już żadnego błędu, obroty są troszkę wyższe no i teraz po odpięciu czujnika temperatury świeci check, czyli jest chyba dobrze, ale obroty jeszcze nie są takie jak powinny.
Grzybeq jesteśmy chyba blisko rozwiązania problemu z obrotami
Normalne obroty tzn wyższe dziś uzyskałem po odpięciu kostki z zaworu elektromagnetycznego filtra z węglem aktywnym. Co może być z nim nie tak, że obniża obroty ? jak on powinien pracować ? po włączeniu zapłonu na pewno się zamyka.
Dołączył: 04 Maj 2011 Posty: 1607 Skąd jesteś (miejscowość / region): Lubelskie <-> Kujawsko-pomorskie Posiadane auto: Kia Sportage 2.0 DOHC 1999 ver coś pomiędzy I a II
Piwa: 90/7
Wysłany: Czw 30 Mar 2017, 22:16
Temat postu:
Re: ( Kia Sportage ) Problem z małymi wolnymi obrotami
Filtr z węglem aktywnym działa w dwie strony. Jak auto jest zagaszone - służy do odpowietrzania zbiornika - zatrzymując w sobie opary benzyny. W tym czasie elektrozawór jest zamknięty. W chwili w której uruchomisz silnik - opary są zasysane do kolektora ssącego i przepalane przez silnik (elektrozawór otwarty). W tym czasie następuje oczyszczanie węgla...
Wolne obroty - jaką masz wartość na zimnym silniku i na rozgrzanym? Jeśli odłączałeś czujniki to kasuj pamięć ECU - bo będzie pracował z ograniczoną mocą. Ja to przerabiałem jak miałem padniętą sondę lambda...
U mnie po resecie ECU obroty trzyma troszeczkę wyższe niż podczas normalnego użytkowania, więc warto abyś obserwował zachowanie po przejechaniu kilkunastu km (ustawianie map paliwowych).
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
Popularne dyskusje w dziale: ( Kia Sportage ) Porady, problemy techniczne
Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane
w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem,
poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika,
utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy
(dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb).
To dzięki plikom cookies można logować się na forum.
Informujemy, że istnieje możliwość
określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji
zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi.
Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu
do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.