Dołączył: 11 Mar 2009 Posty: 16 Skąd jesteś (miejscowość / region): Pomorze Posiadane auto: Kia Sportage, 2,0 B, 2001
Piwa: 0/0
Wysłany: Sro 20 Sty 2010, 17:12
Temat postu:
Nagła utrata mocy ????????
Witam użytkowników forum, opiszę awarie mojego auta i proszę o rady co może być przyczyną. W czasie jazdy przez las nagle samochód stracił moc i zaczął nierówno pracować silnik. Dojechałem do domu około 2 km, gdy mocno wciskałem pedał gazu dusiła się gdy delikatnie wciskałem jakoś jechałem, była bardzo słaba. Dodatkowo zaczęła głośniej chodzić, na wolnych obrotach "kuleje". Świece wymieniłem i bez zmian podejrzewam cewkę. Jeśli ktoś miał podobną przypadłość to proszę o odpowiedź.
Dołączył: 11 Mar 2009 Posty: 16 Skąd jesteś (miejscowość / region): Pomorze Posiadane auto: Kia Sportage, 2,0 B, 2001
Piwa: 0/0
Wysłany: Sro 20 Sty 2010, 20:30
Temat postu:
Re: ( Kia Sportage ) Nagła utrata mocy ????????
Dziękuję też tak myślałem, napisz proszę jak sprawdzić która to cewka i czy warto kupić używaną z Allegro czy lepiej nową, może masz adres gdzie Ty kupiłeś.
Dołączył: 14 Lis 2009 Posty: 756 Skąd jesteś (miejscowość / region): KIA Posiadane auto: SPORTAGE 2,0DOHC CUSTOM
Piwa: 57/0
Wysłany: Czw 21 Sty 2010, 00:41
Temat postu:
Re: ( Kia Sportage ) Nagła utrata mocy ????????
W instrukcji Żółte inżyniery napisali, żeby w celu ustalenia niepalącego cylindra na pracującym silniku ściągać kolejno fajki ze świec. Zdjęcie fajki ze świecy niepalącego cylindra nie powinno spowodować zmiany w pracy silnika. Ale chyba żółte inżyniery po napisaniu instrukcji nie sprawdzili czy jest ona wykonalna w przypadku silnika FE 2,0 DOHC stosowanego w sportage. A nie jest. Olejmy więc instrukcję i przejdźmy do metod warsztatowo - rzeźnickich. Zacznijmy więc od początku:
1. Należy wykręcić świece. Prościzna...
Koreańskie skośne inżyniery z tak banalnej i niby prostej czynności jak wymiana świec zrobili konkretną gimele... Ale do rzeczy.
Nad silnikiem biegnie aluminiowa rura dolotowa, którą należy zdjąć. Mocowana jest ona do przepustnicy na trzy śruby M8 oraz na dwie śruby M6 do pokrywy zaworów. Odłączyć trzeba przewody gumowe różnej średnicy łączące się z alu-rurą (podciśnienie i odma), linkę gazu oraz zdemontować wspornik tejże linki. Następnie - jeżeli zachodzi potrzeba - niejako przy okazji - wymiany filtra powietrza to po odkręceniu 6 śrub mocujących pokrywę filtra oraz jednej śruby mocującą gniazdo diagnostyczne można zdjąć całość: alu-rurę, łącznik gumowy i pokrywę filtra powietrza. Jeśli widok wnętrza filtra nas nie interesuje to wystarczy ściągnąć opaskę mocującą łącznik gumowy na prawym końcu alu-rury i zdjąć samą alu-rurę. Następnie należy odkręcić 6 śrub M6 mocujących plastikową pokrywę na środku silnika. Pod nią znajdują się dwie podwójne cewki zapłonowe i wychodzące z nich 2 przewody zapłonowe. Cewki zainstalowane są bezpośrednio na świecach na drugim i czwartym cylindrze. I teraz tak: czwarty cylinder jest połączony przewodem zapłonowym z pierwszym cylindrem a drugi - z trzecim. Każda cewka mocowana jest na 2 śruby M6. Po ściągnięciu przewodów WN i NN i odkręceniu rzeczonych śrub można wyciągnąć cewki zapłonowe a następnie przy użyciu dość długiego klucza do świec wykręcić świeczki. Dobrze jest zaznaczyć, która cewka była na którym cylindrze. Ot i cała filozofia. Uwaga - świece w kijankach mają przykrą tendencję do samowolnego luzowania się. Bywa tak, że świecę można wykręcić paluchami.
2. Dokonać oględzin świecy zapłonowej
Generalnie - na podstawie wyglądu izolatora i elektrody można wiele powiedzieć o tym jak silnik pracuje, jaka jest mieszanka i czy nie bierze na ten przykład oleju - ale zostawmy to na boku - informacje te są ogólnie dostępne w literaturze samochodowej. Nas będzie interesować, czy świeca jest mokra czy sucha. Jeśli jest mokra - to wiadomo: dostaje paliwo, które się nie spala, bo nie ma iskry. Trzeba sprawdzić czy mokre świece są obsługiwane przez tę samą cewkę.
3. Sprawdzić iskrę.
Jak już mamy podejrzanego to można wykonać jeszcze jeden test: świece powkładać w fajki i cewki i podłączyć niskie napięcie. Świece oprzeć gwintem o pokrywę głowicy i zakręcić rozrusznikiem. Jak cewka będzie niesprawna to po prostu na świecach nie będzie iskry. Gorzej gdy niesprawność cewki ujawnia się po rozgrzaniu lub w jakiś czas po uruchomieniu silnika. Wtedy trzeba poprzestać na oględzinach świec.
To tyle jeśli chodzi o diagnostykę.
Co do kupna części - na tej stronie widziałem reklamę sklepu z częściami do kia www.kiasklep.pl - brałem od nich jakieś graty - wszystko było OK. Godny polecenia jest także sklep http://www.autokia.pl/ - bardzo porządni goście z dobrze wyposażonym magazynem - i przede wszystkim - kompetentni. Ja mam w sumie jeszcze jednego zaprzyjaźnionego dostawcę, którego mogę z czystym sumieniem polecić: http://www.top-serwis.com/
Co prawda wszystkie te sklepy masz daleko od siebie, ale na szczęście wszystkie wysyłają towar kurierem.
I jeszcze jedno: cewka nówka sztuka z gwarancją itepe to koszt mniej więcej 100 zł... Ile kosztuje używka z allegro tego nie wiem, ale chyba nie warto. _________________ (link do strony władza ocenzurowała)
Ostatnio zmieniony przez leon zet dnia Czw 21 Sty 2010, 16:33, w całości zmieniany 1 raz
moze pompka paliwa miec za slabe cisnienie lub zwyczajnie zapchany filtr paliwa _________________ jak sie nie ma co sie lubi
to sie lubi co sie ma
bylo;MZTS 250,willis-jeep,trabant 601,Fiat 125p
Polonez 1,5,Opel Kadet,Ford Escort
Dołączył: 11 Mar 2009 Posty: 16 Skąd jesteś (miejscowość / region): Pomorze Posiadane auto: Kia Sportage, 2,0 B, 2001
Piwa: 0/0
Wysłany: Czw 21 Sty 2010, 16:28
Temat postu:
Re: ( Kia Sportage ) Nagła utrata mocy ????????
Leon zet bardzo dziękuję Ci za obszerny opis zaraz zamawiam cewkę w kiasklep i jednocześnie kupię inne "graty". Pompka paliwowa raczej nie nawaliła bo tak samo zachowuje się auto na benzynie jak i na gazie
Życzę powodzenia wszystkim właścicielom Kijanek w czasie jazdy w terenie, bosko się jeżdzi po śniegu (tylko ostrożnie z przodem, mojemu znajomemu właśnie się rozsypał ).
Pozdrawiam Leon286
Dołączył: 11 Mar 2009 Posty: 16 Skąd jesteś (miejscowość / region): Pomorze Posiadane auto: Kia Sportage, 2,0 B, 2001
Piwa: 0/0
Wysłany: Wto 02 Lut 2010, 22:22
Temat postu:
Re: ( Kia Sportage ) Nagła utrata mocy ????????
Pozwolę sobie odgrzać temat bo nadal walczę ze swoją kijanką. Wymieniłem cewki, świece i bez zmian. Dzisiaj byłem u elektryka, jechałem 30 km na drugim i trzecim biegu bo na więcej nie stać mego auta. Niestety nie mógł on podłączyć się do złącza diagnostycznego (chyba tak się to nazywa) bo nie miał takiej końcówki. Przejrzał to co mógł i stwierdził że wg. niego wszystko jest ok. Być może katalizator się zapchał, nawalił czujnik obrotów wałka rozrządu może sonda lambda - to diagnoza elektryka u którego byłem. Co ciekawe dzisiaj rano i później przez cały dzień z rury wydechowej dochodził smród siarkowodoru, wcześniej nie czułem tego smrodu. Jutro chyba pojadę do serwisu KIA po diagnozę ( 50 km), nie wiem czy kijanka to przeżyje ?. Być może ktoś miał podobne przejścia to proszę o podpowiedź co było przyczyną.
Dołączył: 14 Lis 2009 Posty: 756 Skąd jesteś (miejscowość / region): KIA Posiadane auto: SPORTAGE 2,0DOHC CUSTOM
Piwa: 57/0
Wysłany: Wto 02 Lut 2010, 22:53
Temat postu:
Re: ( Kia Sportage ) Nagła utrata mocy ????????
Zanim pojedziesz do serwisu gdzie stracisz czas i pieniądze na diagnostykę to:
- zlokalizuj pod maską złącze diagnostyczne - łatwo je znaleźć, bo jest umiejscowione koło filtra powietrza - mniej więcej w pokazanej na obrazku okolicy:
- zaopatrz się w Kawałek miedzianego drutu, spinacz biurowy lub coś innego metalowego czym będzie można zrobić zwarcie oraz w diodę LED dostosowaną przy pomocy odpowiedniego opornika do napięcia 12 V (chociaż akurat dioda LED nie jest niezbędna);
- posiłkując się obrazkiem Zrób zwarcie pomiędzy pinami "Q" i "S" a diodę wepnij pomiędzy pinami "P" i "B" - chociaż nie jest to konieczne;
- po przekręceniu kluczyka dioda LED lub kontrolka "check engine" (jak nie ma diody) powinna wyemitować serię krótszych i dłuższych błysków będących kodami usterek - sposób odczytania błysków - na rysunku powyżej. Pospisuj co Ci wybłyska - w tym błyskaniu jest tak, że dopóki jest zworka w gnieździe diagnostycznym sekwencje błysków powtarzają się w kółko;
- Na zdjęciu masz zdekodowane niektóre kody błyskowe - czyli co klienta generalnie boli. Jeśli nie będzie jakiegoś kodu to daj znać - poszukam w notatkach.
Jeśli dysponujesz kanałem to możesz delikatnie popukać ręką w katalizator - jeśli jest niedrożny bo na ten przykład pokruszył się wkład to to po prostu usłyszysz. Jeśli masz możliwość to go zdemontuj (6 śrub) a następnie spróbuj spojrzeć "przez niego" na silne źródło światła - światło powinno przebijać się przez wkład. Słyszałem kiedyś o tym, że katalizatorowi zdarzyło się zamarznąć - może i u Ciebie jest coś takiego? _________________ (link do strony władza ocenzurowała)
Dołączył: 11 Mar 2009 Posty: 16 Skąd jesteś (miejscowość / region): Pomorze Posiadane auto: Kia Sportage, 2,0 B, 2001
Piwa: 0/0
Wysłany: Sro 03 Lut 2010, 00:22
Temat postu:
Re: ( Kia Sportage ) Nagła utrata mocy ????????
Leon zet jesteś niesamowity, podziwiam Cię bo jako geodeta jesteś bardzo dobrym mechanikiem, lepszym niż wielu mechaników którzy z tego żyją. Dziękuję Ci za obszerny opis jutro będę próbował odczytać kody błędów. Chociaż dzisiaj elektryk u którego byłem coś podobnego robił i nic mu nie błyskało na diodzie. Może nie robił tak jak jest w opisie który zamieściłeś, jutro spróbuję i napiszę co mi się udało wybłyskać. Z wyjazdem do serwisu KIA wstrzymam się. Katalizator również spróbuję odkręcić i sprawdzić.
Dołączył: 11 Mar 2009 Posty: 16 Skąd jesteś (miejscowość / region): Pomorze Posiadane auto: Kia Sportage, 2,0 B, 2001
Piwa: 0/0
Wysłany: Sro 03 Lut 2010, 17:05
Temat postu:
Re: ( Kia Sportage ) Nagła utrata mocy ????????
Pobłyskałem sobie i oto co mi wykazało : 3, 8, 15, 86. Jeżeli błyśnięcia troszeczkę dłuższe oznaczają dziesiątki a krótsze jedności to tak mi wyszło. Tak jak pisałeś Leon zet cykl powtarza się. Jeżeli możesz to opisz mi te błędy bo nie mogę poradzić sobie z przetłumaczeniem. Kodu 86 nie ma w tabeli ale taki mi wyszedł.
Dołączył: 14 Lis 2009 Posty: 756 Skąd jesteś (miejscowość / region): KIA Posiadane auto: SPORTAGE 2,0DOHC CUSTOM
Piwa: 57/0
Wysłany: Sro 03 Lut 2010, 17:48
Temat postu:
Re: ( Kia Sportage ) Nagła utrata mocy ????????
3 to błąd położenia wałka rozrządu
8 to błąd przepływomierza
15 to uszkodzona sonda lambda
86 - to CHGW... pojęcia nie mam, w tabeli nie występuje. Ostatnio koledzy na warsztacie mieli kijankę z takim właśnie błędem. Nie odpalała, chłopaki byli w kłopocie. No cóż - okazało się, że padła pompa paliwa więc motor papu nie dostawał. Po wymianie pompki okazało się, że chodzi na trzech cylindrach - tym razem padnięta była cewka. Wstawili nową - auto zagadało jak trzeba. Do czasu jak immo spowodowało samoczynne zgaśnięcie auta w środku lasu... Nie wiem czy ten błąd "86" nie ma przypadkiem jakiegoś związku z immobiliserem.
Błędami 3, 8 i 15 nie sugeruj się za bardzo i nie wymieniaj od razu tych elementów na nowe. Zacznij może od sprawdzenia ciśnienia paliwa podawanego przez pompę, bo tutaj może być przyczyna a błędy sondy i przepływomierza to tylko skutki. Warto sprawdzić też drożność przewodów paliwowych i filtrów szczególnie tego w zbiorniku paliwa. Powiem szczerze - widziałem od środka kilka zbiorników sportage łącznie z własnym - na dnie zwykle jest straszny gnój: rdza, woda, błoto (ze starego zbiornika wywaliłem dwie garście tego gówna).
Możesz wykasować z pamięci komputera usterki odłaczając akumulator i wciskając pedał hamulca na jakieś 20 sekund. Potem przejedź się i sprawdź, które usterki się znowu pokażą. _________________ (link do strony władza ocenzurowała)
Dołączył: 11 Mar 2009 Posty: 16 Skąd jesteś (miejscowość / region): Pomorze Posiadane auto: Kia Sportage, 2,0 B, 2001
Piwa: 0/0
Wysłany: Pon 08 Lut 2010, 21:11
Temat postu:
Re: ( Kia Sportage ) Nagła utrata mocy ????????
Moja kijanka wróciła do pracy, kosztowało mnie to 9 setek w serwisie mitsubischi. Po dwóch dniach poszukiwań panowie z serwisu doszli do tego że rozrząd przestawił się o 4 ząbki !!. Ponad to stwierdzili że przepływomierz mam do wymiany, ale można z tym jeździć (chwilowo). Trochę to dziwne bo na 120 tyś poprzedni właściciel wymieniał rozrząd a teraz mam 157 i przestawił mi się. W serwisie zaproponowali mi wymianę rozrządu i pompy wody oraz przepływki za jedyne 1600 zł (części ). Podziękowałem im wiosną sam to zrobię myślę że części kupię taniej. Jeżeli ktoś wymieniał osobiście rozrząd to napiszcie proszę czy niezbędne jest wyjęcie chłodnicy bo serwis stwierdził że tak.
Dołączył: 14 Lis 2009 Posty: 756 Skąd jesteś (miejscowość / region): KIA Posiadane auto: SPORTAGE 2,0DOHC CUSTOM
Piwa: 57/0
Wysłany: Pon 08 Lut 2010, 21:27
Temat postu:
Re: ( Kia Sportage ) Nagła utrata mocy ????????
Rozrząd może się przestawić, bo jest na pasku. A ponieważ silnik jest bezkolizyjny, więc do zniszczeń spowodowanych ewentualnym spotkaniem tłoka z zaworami po prostu nie dochodzi. Przyznam, że kiedyś taką ewentualność sugerował mi kolega w przypadku mojego silnika, ale ostatecznie tego nie sprawdziłem... I zapomniałem prawdę mówiąc. Czy do wymiany rozrządu konieczne jest zrzucenie chłodnicy? Na pewno trzeba zdemontować wiatrak i tunel chłodnicy. Ale i tak miejsca na manewry nie będzie za dużo - zrzucenie chłodnicy to naprawdę chwila roboty a zyskuje się naprawdę dużo. Ja bym zrzucał
Cholera - ta "3" w kodach błyskowych powinna mi dać do myślenia _________________ (link do strony władza ocenzurowała)
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
Popularne dyskusje w dziale: ( Kia Sportage ) Porady, problemy techniczne
Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane
w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem,
poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika,
utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy
(dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb).
To dzięki plikom cookies można logować się na forum.
Informujemy, że istnieje możliwość
określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji
zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi.
Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu
do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.